Amanda&Halo

Koppelträning
Koppelträningen är en utav de mest grundläggande i vardagslydnaden, det är något som man utför varje dag vare sig man vill det eller inte. Om det inte fungerar kan det bli väldigt frustrerande och det påverkar hela relationen till din hund. För mig och Halo har koppelträningen varit väldigt jobbig, hon drar, drar och drar och känns rätt stressad när kopplet är på. Jag har satt in hela mitt sinne i att få henne sluta dra, men ändå hamnar hon där i ändan på kopplet. TIll en början gjorde det mig väldigt frustrerad, men ju klokare jag blev och ju mer jag läste om det desto bättre har vår koppelträning gått. Hon går absolut inte som jag önskar, men bättre blir det och snart kommer hon att kunna gå fint.  
 Så hur får man egentligen sin hund att gå fint i koppel?   
Först får man ju fråga sig vad man definierar med att gå fint. Skall hunden gå vid din sida hela tiden? går den fint bara den inte drar? skall den gå på en specifik sida eller vill du att hunden går på den sidan som du håller kopplet på? Börja med att bryta ner det i olika delar och börja med den som känns enklast och som kommer underlätta för följande frågor. Sätt upp ett mål, hur är den ultimata koppelpromenaden?
 För mig är det att hon skall gå inom kopplets längd, men hålla sig på den sida som jag håller kopplet på, alltså om jag håller kopplet i vänster hans skall hon gå på vänster sida. Jag vill även att hon näst intill går fot när jag ber om det, t.ex när vi möter en hund, människa eller liknande eller när vi skall gå över en väg. Då får man börja med det mest grundläggande, hon skall sluta dra. 
Innan man hoppar på olika metoder tycker jag att man skall ta reda på varför och när hunden drar.
Kan det vara så att hunden är stressad? Det går mer eller mindre hand i hand, drar hunden hysteriskt i kopplet hela tiden så ligger det helt klart väldigt mycket stress bakom det. Då får man nästan börja där innan man sätter igång med koppelträningen. Gå lugnt, ha med en himla massa godis och belöna hunden så fort den är lugn, träna mycket passivitet, ge den lite hjärngympa, hitta på något skoj, upptäck tillsammans, kör med långlina? Kan det dra ner stressen lite? Testa dig fram och håll dig själv lugn, ha tålamod och underlätta det genom att se det som en möjlighet att bygga på er relation snarare än att jobba med ett problem. När hunden känns mindre stressad utomhus börja då succesivt med koppelträningen. Det kan även bero på att hunden vill fram till något, en annan hund, en stolpe, en god doft någonstans eller liknande, men låt aldrig hunden dra dig fram till något. Det är likadant som att ge hunden en gobit för att dra, man belönar helt enkelt beteendet. Här kommer tre metoder som jag och Halo har testat, testa er fram och prova det ni känner er mest bekväma med.
 
1) Låt aldrig hunden vinna dragkampen! 
Hunden får till en början gå hur den vill bara den inte drar i kopplet. Jag använder mig av metoden, stanna när koppelt är spänt. Väldigt simpelt, håll det simpelt och det blir så mycket skönare. Så fort kopplet inte är spänt längre, fortsätt gå. Detta har fungerat rätt bra på Halo, hon får rätt ofta "återfall" och drar på, men det är bara att stanna upp tills hon backar lite eller går lite mot mig. Kommer det en väldoftande stolpe så finns det två utvägar, antigen så är jag redo och har en massa godis att muta henne med samtidigt som vi passerar stolpen, eller, om det redan är för sent och hon sätter fart mot stolpen, så stannar jag tvärt och så fort kopplet inte är spänt längre så ger jag henne ett varsegod och hon får gå till stolpen. 
Det finns självklart fler metoder, men detta är en väldigt bra metod som även fungerar på stressade hundar. Det gäller bara att vara tydlig och konsekvent, och inte släppa på det ibland, utan att verkligen köra på det. Funderar inte detta alls så kan faktiskt nästa steg fungera bättre.
2) Belöna när hunden går inom kopplets längd
Detta är en metod som har fungerat väldigt bra för mig och Halo, hon har fattat grejen med steg 1, men när vi hoppade på steg två så har det flytit på ännu bättre. Man använder den belöning som hunden gillar mest såklart, i mitt fall godis, men även lek, kel, eller vad som helst som hunden värdesätter, så ger man belöningen så fort hunden går som du vill. Men håll det åter igen simpelt, börja med att belöna när hunden går utan att dra och gör det succesivt svårare och svårare för hunden. Tillslut får den bara belöning när den går precis som du vill. 
Jag har egentligen bara kravet att Halo skall gå inom kopplets längd, då gör jag så att jag börjar med att ha kopplet långt och belönar när hon går utan att dra, när hon fattat grejen, att det droppar ner godis när hon går utan att dra så kortar jag ner kopplet succesivt och gör samma sak tills jag har den längden som jag själv är bekväm i.. Kom bara ihåg att inte ställa för höga krav på hunden från början, utan avancera när du märker att hunden fattar vinken. Sen kan man ju finslipa denna metoden genom att enbart belöna vid den sida man vill att hunden skall gå på, helt enkelt belöna fram den ultimata promenaden.
3) Få en fin kontakt
Man skall inte haka upp sig för mycket på själva kopplet, en viktig del i koppelträningen är kontakten mellan hund och människan. Vill du att hunden går bredvid dig under er promenaden enbart för att den är fast i ett koppel som du håller i, om du tappar kopplet vill du ju inte att hunden sätter fart iväg på egna äventyr. Du vill ju att hunden skall gå vid dig för att den vill det och inte för att den måste. Då kommer kontaktövningarna in, belöna den spontana kontakten, ha kul under koppelpromenaden, börja lek med hunden helt plötsligt när den går fint eller gör något spännande tillsammans under er promenad. Det blir lätt samma gamla promenad dag ut och dag in och man glömmer lätt att "snacka" med sin vovve. En bra övning är att byta riktning helt plötsligt, eller "hitta" en godbit på marken som du själv slängt dit, ge din hund en anledning att vilja gå fint med dig. Belöna ögonkontakt, gör lite trixs som din hund gillar eller öva lydnad. Var kreativ och testa nya, roliga saker tillsammans med din hund för att få en fin kontakt och en roligare promenad. En hund som inte bryr sig om sin ägare kanske inte heller ser motivationen i att gå fint, den härmar ju lätt människan som håller i kopplet. Går du i din bubbla, så gör även hunden det. 
 
Glöm inte heller att du går ju ut på promenaden för att din hund skall få motion, kanske även du, men hunden måste få stanna upp och nosa, den måste få gå dit den vill också. Så för omväxlingens skull kan du ju ta en promenad där du följer efter hunden? Vart kommer promenaden då leda? Himla spännande och hunden kommer garanterat att uppskatta detta, men som sagt, låt den inte dra dig fram! 
Hoppas dessa tre metoder kan inspirera och kanske hjälpa någon där ute som har en dragis ;) 
 
 
 
Puss&Kram
/Amanda&Halo
 
#1 - H

Tack för bra tips :)

Svar: Åh, inga problem! :)
Amanda&Halo